Een van de oudere bewoners van Leppehiem wil graag aan het New York-spektakel meedoen, maar heeft zijn viool al jaren geleden de deur uit gedaan. Spelen kan ie nog als de beste. “De fioel hoecht net hielendal suver te wêzen, as ik d’r mar in deuntsje op spylje kin.’’ Zijn vaste maat doet mee op de accordeon in het gezamenlijke optreden op Sixth Avenue.
De organisatie zoekt ook vooral witte overhemden, voor de heren. Alle maten en soorten zijn welkom. En witte lakens voor op de lijnen, die in de straten worden gespannen. Reacties naar [email protected]
2 Comments
Met nog ongeveer twee maand te gaan tot de officiële opening is de bouwgroep van Meet me at the Fountain al druk in de weer. Er moet immers veel gebeuren om de zestien meter hoge ‘Big Store’ gestalte te geven. Het gaat om een kleine versie van het warenhuis, dat Frank Cooper – alias Folkert Kuipers – in New York in 1896 opende en destijds het grootste ter wereld was.
Pas een week van tevoren kan er op de Tsjerkebleek in het centrum van Akkrum echt worden gebouwd. “Maar dat weerhoudt ons er niet van om van te voren al zo veel mogelijk werk te doen”, zegt Kees de Boer, die namens de bouwgroep als uithangbord fungeert. “En als je mensen vraagt om mee te doen of spullen ter beschikking te stellen, zijn ze meestal meteen enthousiast.” De Big Store zelf wordt in een schaal van 1 op 3 gemaakt met behulp van zeecontainers en bedrukte doeken. In het midden van het warenhuis, dat zich over vrijwel de gehele Tsjerkebleek zal uitstrekken, komt de fontein met daarin het beroemde gouden ‘Statue of the Republic’. De Boer: “Net als in New York.” Daaromheen is er veel ruimte voor multimedia, weet De Boer, die decennialang het gelijknamige bouwbedrijf in Akkrum runde. “Met behulp van projectoren willen we de diepte van de winkel laten zien. Op drie wanden komen fotobeelden en op eentje bewegende beelden. Het doel is om Frank Cooper, van wie we diverse hologrammen maken, op een stuk of vijf plekken zijn eigen levensverhaal te laten vertellen. Het publiek kan daar in een rondgang van een kwartiertje bij langs lopen.”
Op deze pagina een aantal voorbeelden van kleding, die je kunt maken of samenstellen om een beeld van het straatleven in New York uit de periode rond 1896 te krijgen. Het hoeft niet moeilijk. Met eenvoudige middelen kun je al een heleboel bereiken.
Het grootste warenhuis ter wereld, waarvan in juni een replica in Akkrum herrijst, herbergt straks 24 giga-pilaren van karton.
De 4,02 meter hoge zuilen zijn opgebouwd uit drie kokers, die eerder voor kartonrollen zijn gebruikt. Rinse Brijker maakt ze in het atelier van Betsy Koopmans en Jentsje van der Meer in Akkrum, waarin ook Anke Steensma-Bunt aan het beeld voor de fontein werkt. De in totaal 72 dikke kokers zijn afkomstig van Graphic Packaging in Sneek, waar Jan Schilstra uit Akkrum packaging design manager is. Hij kon de 1,34 meter lange kokers voor niks meekrijgen. Brijker koppelt ze met een lange, stevige lat stevig aan elkaar. Vier van de pilaren komen rondom het bassin van de fontein. De overige 20 pilaren worden verdeeld over het winkeloppervlak,in de grote tent van 20 bij 25 meter op de Tsjerkebleek in Akkrum. En dit alles pal achter de facade van steigerdoek, waarop de Big Store tot acht meter hoogte wordt opgetrokken. Het beeld voor de fontein van het New York-spektakel in Akkrum krijgt gestaag vorm. Anke Steensma-Bunt en Rinse Brijker werken er inmiddels een kleine maand aan. Het fraaie kunstwerk krijgt een plek in de fontein, die in het begin van de vorige eeuw in het warenhuis van Siegel-Cooper in New York stond. De Big Store was tijdens de opening in 1896 het grootste warenhuis ter wereld. De fontein krijgt in een schaal van 1 op 3 zijn plek in de tent, waarin het warenhuis in audiovisuele voorstelling wordt verbeeld.
Het beeld is opgebouwd rondom een paspop, die een handelaar in decoratiematerialen uit Stiens – Boelstra Winkelinterieur – gratis beschikbaar stelde. De vorm van de armen, handen en vingers paste net niet bij de vorm, zoals het beeld in de Big Store van Frank Cooper dat destijds had. Vandaar dat de armen, een hand en een vinger rigoureus zijn afgezaagd en in de vorm gezet waarmee de Akkrumers verder konden. “Die verandering was nodig om de handen en armen omhoog te krijgen. De paspop is daar zelf niet op gemaakt. Bovendien krijgt ze straks een staf in de handen. Die past er alleen in als je de vinger een klein beetje omzet.’’ “De benen hebben we er ook afgezaagd. Die liggen nu op de werkbank’’, vertelt Anke Steensma-Bunt, die samen met Rinse Brijker van de bouwploeg in een heus atelier achter de woning van Betsy Koopmans en Jentsje van der Meer regelmatig aan het werk zijn. De benen zijn vervangen door een houten rok. De witte kleden zijn van katoen en ingesmeerd met behangerslijm, die straks voor de nodige stijfheid zorgt. Geralt van 't Blik van Van’t Blik Straal- & Conserveringsbedrijf Akkrum zorgen dat het beeld in zijn geheel de goudkleur krijgt, zoals de “The Statue of the Republic” in de tijd van Frank Cooper ook had. |